Що таке академічна доброчесність для здобувачів освіти та чому її варто дотримуватись?
19 квітня 2023 року старший викладач кафедри загально землеробства Галина КОВАЛЬ провела лекцію на тему академічної доброчесності для студентів 11 мб-а групи.
Згідно статті 42 Закону України «Про освіту»: Академічна доброчесність – це сукупність етичних принципів та визначених законом правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та провадження наукової (творчої) діяльності з метою забезпечення довіри до результатів навчання та/або наукових (творчих) досягнень.
Студенти вищих навчальних закладів та інші здобувачі освіти під час навчання повинні дотримуватись таких правил та норм, як:
самостійне виконання навчальних завдань, завдань поточного та підсумкового контролю результатів навчання (для осіб з особливими освітніми потребами ця вимога застосовується з урахуванням їхніх індивідуальних потреб і можливостей);
використання посилання на джерела інформації у разі використання ідей, розробок, тверджень, відомостей;
дотримуватись норм законодавства про авторське право і суміжні права;
надавати достовірну інформації про результати власної навчальної (наукової, творчої) діяльності, використані методики досліджень і джерела інформації.
Порушенням академічної доброчесності є:
– оприлюднення (частково або повністю) наукових (творчих) результатів, отриманих іншими особами, як результатів власного дослідження (творчості) та/або відтворення опублікованих текстів (оприлюднених творів мистецтва) інших авторів без зазначення авторства (академічний плагіат);
– оприлюднення (частково або повністю) власних раніше опублікованих наукових результатів як нових наукових результатів (самоплагіат);
– вигадування даних чи фактів, що використовуються в освітньому процесі або наукових дослідженнях (фабрикація);
– свідома зміна чи модифікація вже наявних даних, що стосуються освітнього процесу чи наукових досліджень (фальсифікація);
– виконання письмових робіт із залученням зовнішніх джерел інформації, крім дозволених для використання, зокрема під час оцінювання результатів навчання (списування);
– надання завідомо неправдивої інформації щодо власної освітньої (наукової, творчої) діяльності чи організації освітнього процесу; формами обману є, зокрема, академічний плагіат, самоплагіат, фабрикація, фальсифікація та списування (обман);
– надання (отримання) учасником освітнього процесу чи пропозиція щодо надання (отримання) коштів, майна, послуг, пільг чи будь-яких інших благ матеріального або нематеріального характеру з метою отримання неправомірної переваги в освітньому процесі (хабарництво);
– вплив у будь-якій формі (прохання, умовляння, вказівка, погроза, примушування тощо) на педагогічного (науково-педагогічного) працівника з метою здійснення ним необ’єктивного оцінювання результатів навчання.
За порушення академічної доброчесності здобувачі освіти можуть бути притягнені до академічної відповідальності у вигляді:
повторного проходження оцінювання (контрольна робота, іспит, залік тощо);
повторного проходження відповідного освітнього компонента освітньої програми;
відрахування із закладу освіти (крім осіб, які здобувають загальну середню освіту);
позбавлення академічної стипендії;
позбавлення наданих закладом освіти пільг з оплати навчання.
Після лекції студенти висловили свою думку з приводу прослуханого матеріалу.
Галина КОВАЛЬ, старший викладач кафедри загального землеробства